خانه من

هرچیزی مربوط به خانه و ساختمان

خانه من

هرچیزی مربوط به خانه و ساختمان

  • ۰
  • ۰

کپسول‌‌‌‌های آتش نشانی به عنوان مهم ترین ابزار ها در اطفاء حریق می‌باشند. از همین رو تشخیص کپسول آتش نشانی تاریخ مصرف گذشته می‌تواند تاثیر بسزایی در عملکرد مناسب این کپسول ها داشته باشد. همان طور که می‌دانید وجود کپسول‌‌‌‌های آتش نشانی در هر مکانی که احتمال آتش سوزی در آن وجود داشته باشد، الزامی است. نکته ای که در این رابطه باید به آن توجه کافی شود، این است که تاریخ مصرف کپسول آتش نشانی مورد بررسی قرار گیرد.

تاریخ انقضای این کپسول ها به عنوان اطلاعات الزامی بر روی قسمتی از بدنه آن ثبت شده است. فرا رسیدن تاریخ ثبت شده بر روی بدنه این کپسول ها به معنای شارژ مجدد کپسول است. با فرا رسیدن این تاریخ این امکان وجود دارد که محتویات درون آن فاسد شود. در این صورت در واقع کارایی کپسول از بین خواهد رفت. به همین دلیل لازم است این موضوع را مورد بررسی قرار داده و در زمان معین اقدامات لازم را انجام داد. در این مقاله از مرکز تجهیزات اطفا حریق، به نحوه تشخیص کپسول تاریخ گذشته و اقدامات بعد از آن می‌پردازیم.

هنگام فرارسیدن تاریخ روی بدنه کپسول چه کنیم؟

 

اغلب کپسول آی آتش نشانی دارای قابلیت شارژ مجدد هستند. اگر کپسور شما سالم باشد و دارای قابلیت شارژ باشد میتوانید برای شارژ آن اقدام نمایید. قبل از اقدام به شارژ باید بدانید: شارژ کپسول آتش نشانی

 

تشخیص کپسول آتش نشانی تاریخ مصرف گذشته

تشخیص کپسول آتش نشانی تاریخ مصرف گذشته و شارژ مجدد آن

 

همان طور که گفته شد، پس از تشخیص کپسول آتش نشانی تاریخ مصرف گذشته لازم است که به شارژ مجدد آن اقدام نمود. البته این تنها موردی نیست که باید به شارژ مجدد پرداخت. بلکه هرگاه که محتویات درون کپسول خالی شد، نیاز به شارژ مجدد است. در واقع، هرگاه که از این کپسول ها استفاده می‌کنید محتویات درون آن خالی می‌شود و لازم است برای مقابله با اتفاقات بعدی آن را مجددا شارژ نمایید.

بر روی برخی از کپسول‌‌‌‌های آتش نشانی وسیله ای به نام مانومتر تعبیه شده است که به کمک آن می‌توان به تشخیص کپسول آتش نشانی تاریخ مصرف گذشته پرداخت. مانومتر دارای عقربه ای است که این عقربه باید در محدوده مشخص شده قرار گیرد. هرگاه که عقربه از محدوده خود خارج شد، می‌توان اقدام به شارژ مجدد کپسول نمود.

برای شارژ دوباره ی کپسول‌‌‌‌های آتش نشانی لازم است به مواردی توجه داشته باشید. برای مثال نوع و وزن کپسول از جمله مواردی است که باید مورد بررسی قرار گیرد. البته معمولا این اطلاعات بر روی قسمتی از بدنه کپسول ثبت شده است تا به راحتی بتوان کار شارژ مجدد آن را انجام داد. طبیعی است که این کار باید توسط متخصصان این حوزه انجام گیرد.

 

طریقه شارژ مجدد کپسول آتش نشانی

 

پس از تشخیص کپسول آتش نشانی تاریخ مصرف گذشته لازم است که به شارژ دوباره ی آن اقدام نمود. برای این کار در قدم اول باید به مراکز معتبر مراجعه نمایید. چرا که تمام کار‌‌‌‌های مربوط به شارژ کپسول ها باید توسط افراد متخصص این کار انجام گیرد. مراحل شارژ این نوع کپسول ها به قرار زیر است:

لازم است در ابتدا تمام محتویات موجود در کپسول خالی شود. این کار با برداشتن دریچه و سوپاپ ها انجام می‌شود.

در مرحله ی بعد باید متعلقات سوپاپ از جمله فنر سوپاپ و میله از روی آن جدا شود. این کار با جدا کردن لوله ی خمیده ای که بر روی سوپاپ قرار دارد، انجام می‌شود.

سپس تمام قسمت‌‌‌‌های کپسول مورد بررسی قرار می‌گیرد تا اگر مشکلی در آن وجود داشته باشد، رفع شود.

در مرحله ی بعد کار پر کردن محتویات کپسول انجام می‌شود. این محتویات شامل پودر، گاز و دی اکسید کربن است.

در نهایت وضعیت نشتی کپسول مورد بازبینی دوباره قرار می‌گیرد.

انواع شارژ برای کپسول‌‌‌‌های آتش نشانی

همان طور که گفته شد پس از تشخیص کپسول آتش نشانی تاریخ مصرف گذشته لازم است آن را مجددا شارژ نمود. اما شارژ این کپسول ها شامل موارد متعددی است. شارژ این کپسول ها در قدم اول به نوع کپسول مورد استفاده برمی گردد. برای مثال کپسول‌‌‌‌های CO2 به عنوان خاموش کننده دی اکسید کربن شناخته می‌شوند. از این نوع کپسول ها در محیط هایی که تجهیزات الکترونیکی نگهداری می‌شود، استفاده می‌کنند. این نوع کپسول ها باید هر 6 ماه یک بار مجددا شارژ شوند.

کپسول‌‌‌‌های دیگری که در اطفاء حریق به کار گرفته می‌شوند، کپسول‌‌‌‌های هالوژنه می‌باشند. از این نوع کپسول ها برای خاموش کردن اشتعال حاصل از سوختن مواد شیمیایی استفاده می‌کنند. کپسول‌‌‌‌های هالوژنه باید با اصول خاص و با استفاده از دستگاه‌‌‌‌های مخصوص مورد شارژ دوباره قرار گیرند.

مورد دیگر، کپسول‌‌‌‌های آتش نشانی آب و گاز هستند. از این نوع کپسول ها برای اطفاء حریق وسایلی همچون لوازم چوبی، فرش، لوازم منزل و ... استفاده می‌کنند. مدت استفاده از این کپسول ها 60 ثانیه بوده و پس از آن محتویات کپسول به طور کامل خالی می‌شود. در صورت استفاده نکردن از این کپسول ها شارژ دوباره ی آن باید به صورت یک ساله انجام گیرد.

 

 

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان می‌باشند:

راه‌‌‌‌‌‌های ارتباطی
09126633036
02166719137

  • ۰۱/۰۹/۱۱
  • سمانه محمدی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی